Un Blog despre spiritualitatea si etosul evanghelic

Eu cu cine Votez?

Eu cu cine Votez? Maine, Noiembrie 8, sunt alegerile. Intrebarea aceasta este valabila nu doar pentru cetatenii turmentati, ci si pentru crestini, pentru crestinii care doresc sa traiasca principiile iudeo-crestine in viata lor zilnica.

De multe ori, pentru ca politica este atat de murdara, deoarece campaniile electorale frizeaza prostia si vulgarul, crestinul, in special crestinul evanghelic, isi spune ca trebuie sa-si vada de treaba lui/ei, de lucrurile sfinte, sau se roaga ca sa se faca voia Domnului.

Daca insa cetateanul din O Scrisoare Pierduta, desi turmentat, a inteles ca votul este un drept fundamental la care nu poti renunta usor, cu atat mai mult un crestin care este intotdeauna treaz si sobru, trebuie sa voteze.

Image result for eu cu cine votez? pictureDeci, primul principiu pe care vreau sa-l accentuez este ca noi, Crestinii, trebuie sa ne exercitam acest drept civic care a fost castigat cu mari sacrificii. Pana la urma abtinerea este tot un vot, vot al indiferentei si iresponsabilitatii. Ca si crestini, noi trebuie sa ne rugam, sa practicam ceea ce predicam si sa ne implicam in in treburile cetatii. Participarea noastra nu este doar o responsabilitate civica, cetateneasca, ci si spirituala (vezi Ieremia 29:4-7).

Daca totusi vreau sa votez, intrebarea persista “Eu cu cine votez?” Inainte de-a continua cu un raspuns direct, trebuie sa enunt un al doilea principiu ca sa nu ne incurcam: noi nu suntem chemati sa alegem un pastor, un preot, un episcop sau un patriarh, ci un politician. Nici macar un om perfect, pentru ca nu exista nici unul macar. Cand judecam drastic greselile si pacatele cuiva si nu-i acordam nici o sansa, nu intelegem de fapt harul divin si puterea sa redemptiva. In plus, devenim foarte fatarnici, deoarece chiar in cercurile noastre am votat pastori care au fost afemeiati si apoi am cazut, am cununat, rar, dar am facut-o, mirese insarcinate si in mod constant ne confruntam cu pacatele personale din comunitatile noastre. Trebuie sa recunoastem ca exista o micro-imoralitate care are de-a face cu actiunile persoanei si care se rezolva prin har si o macro-imoralitate care are de-a face cu sistemul si care se rezolva doar prin revoulutie si trezire. Votulpolitic nu trebuie sa fie piatra cu care aruncam in cel pacatos, ci sansa renasterii.

Atunci cand populatia in genere voteaza este stimulata de multi factori. De exemplu, personalitatea si charisma candidatilor. In sondaje se intreba de multe ori cu care dintre ei ai bea o bere sau o cafea. Cafea, ca evanghelicii nu consuma bere (cei mai multi, ar spune cineva). Apartenenta politica este un alt factor. In America avem doar doua partide serioase si aceastea polarizeaza populatia. In Romania, numele partidelor sunt nesemnificative si de cele mai multe ori nu au de-a face cu platforma care se schimba in fiecare ciclu electoral. De aceea traseismul politic este in Romania o noua religie politica. Urmatorul factor pe care o sa-l mentionez este cel economic. “Cu acest candidat asta o sa-mi mearga mie bine”, imi spun. O sa dea salarii mai mari, pensii mai grase si beneficii medicale mai subtantiale si o sa traiesc mai mult. O sa mearga economia mai bine, businesul o sa duduie si banii o sa curga de peste tot. Oricine doreste sa imigreze in America este binevenit, mai ales teroristii. Realitatea este ca aceste promisiuni imbatranesc si mor ca promisiuni. Uneori un factor important este cel religios, votez cu cel de o religie cu mine sau cu cel care apartine unui grup cu care simpatizez. Alteori este mai usor sa votezi pentru cineva care nu-si defineste bine credinta. Mitt Romney nu a fost ales presedinte pentru ca efectiv nu a fost votat de multi dintre evanghelici dearece stiau care este Mormon si au preferat sa nu-si exercite votul sau au votat pentru cineva despre care nu au stiut ce este din punct de vedere religios.

Si totusi, eu cu vine votez? Vreau sa fiu sigur. Am nevoie de claritate. Incet, incet, clarific in mintea mea cateva principii guvernante. In timp ce temperamentul/personalitate nu este de neglijat, nu este insa un factor determinant. De fapt, foarte probabil ca nu o sa ma duc niciodata la o masa sau cafea cu presedintele. Despre bere nici nu se pune problema. Apartenenta politica nu este absolut prioritara, noi apartinem unei alte imparatii, Imparatia lui Dumnezeu. Nu trece totul prin stomac pentru ca factorul economic sa fie hotarator. Pentru mine ca pastor si crestin evanghelic este clar ca religia nu mantuie, ci doar Christos, prin har, ca sa nu se laude nimeni. Valorile mele spirituale sunt absolut mai importante decat optiunile mele politice. Valorile mele spirituale trebuie sa informeze si sa determine votul meu.

Eu cu cine votez? M-am hotarat, votez cu cine este dispus sa suporte mai mult valorile mele pe care o sa le sumarizez in trei principii fundamentale: 1. Votez pentru cine sustine Principiul Vietii – cine intelege ca viata vine de la Dumnezeu si ca Dumnezeu este cel care decide cand incepe viata si cand se termina. Imi este foarte clar din Biblie ca Dumnezeu a instituit familia formata din Adam si Eva perenial ca leagan al vietii. 2. Votez pentru Principiul Libertatii. Libertatea nu este un drept democratic, ci un drept universal dat de Dumnezeu fiintei umane prin creatie. Nici Dumnezeu nu a fortat pe om sa aleaga, ci i-a dat libertatea de a alege, liberul arbitru. Cine va sustine dreptul crestinului la inchinare? De ce Copilul meu trebuie sa fie discriminat si persecutat in scoala in America doar pentru ca este crestin practicant? Cine va apara libertatea lui/ei? 3. Votez pentru Principiul Constitutional. America are o constitutie, nu perfecta dar functionala, izvorata din ethosul iudeo-crestin. Constitutia garanteza drepturile individuale si ne asigura ca legile actuale nu vor fi inlocuite cu Sharia Law. Si cine este garantorul Constitutiei? Nu este presedintele care poate deveni abuzatorul ei, nici Congresul care poate fi uzurpatorul ei, ci Curtea Suprema de Justitie. Cei mai multi oameni nu realizeaza ca cei noua judecatori ai Curtii Supreme sunt cum le este numele, supremi, avand uneori puteri mai mari ca presedintele. Atunci intrebarea “Cine va numi judecatori la Curtea Suprema care sa respecte Constitutia, sa o aplice fara sa o redefineasca sau sa o altereze?” devine decisiva. Cand votez trebuie cel putin reductionist sa ma gandesc la aceste principii. Desi nu am mentionat, niciun nume, bazat pe aceste principii, stiu exact cu cine sa votez.

Image result for eu cu cine votez? picture

Tu cu cine Votez? Pana acum te-ai rugat, ai meditat. Maine du-te si voteza bazat pe valorile tale spirituale!

Leave a Reply

